fbpx

Waarheen leidt de weg (in eerste instantie gewoon richting het einde van de dag, maar oké)…

Het trainingsmateriaal dat wij gebruiken in onze trajecten is volop in ontwikkeling. Maar altijd hanteren we dezelfde vertrekpunten waarbij ook ‘het kijken naar jezelf’ hoort. Uiteraard delen wij het trainingsmateriaal met onze ‘samenwerkers’ binnen de FutureTalentFactory.
Ook met Carolijn, die regelmatig onze teksten schrijft. En zoals altijd heeft Carolijn hier weer een interessante mening over die ze graag met jullie deelt.

Door: Carolijn Schrijft

Waarheen leidt de weg (in eerste instantie gewoon richting het einde van de dag, maar oké)…

Of ik voor de FutureTalentFactory even een stuk wil aanleveren n.a.v. enkele kernbegrippen en visuals.
Ik open het bestand en moet er zachtjes om grinniken. Ik word er zelfs vrij opstandig en cynisch van. Het gaat over een visie, míjn visie in dit geval. En dat allemaal middels een Hoger doel, Gewaagd doel, Kernkwaliteiten en Kernwaarden. Ik zweef nog net mijn kantoor niet uit maar laat ik je even meenemen in het hoe en wat, dan kun je de vragen daarna zelf beantwoorden.

Het Hoger Doel is eigenlijk: waarom besta  ik?
Welnu: mijn ouders hadden ooit een gezellige avond en that’s about it wat mij betreft.
Gewaagd Doel: waarheen ga ik?
Ehm, ik ben al blij als ik aan het einde van de werkweek mijn bestemming heb bereikt: klanten tevreden stemmen, kind opgeven voor de avondvierdaagse, gezond koken, deadlines halen en er zelfstandig achter komen dat er een studiedag op de school van mijn kinderen is.
Kernkwaliteiten, waarin ben ik echt goed?
Grappen maken, relativeren, schrijven, boodschap overbrengen, koken, vakanties regelen, beloningssystemen maken voor mijn kinderen, kwartaalaangifte doen.
Kernwaarden, waarvoor sta ik?
Er mag gelachen worden, het leven is te kort voor ellende.

Ik lever dit in bij FutureTalentFactory. Maar dit was dan weer niet helemaal de bedoeling, zo werd duidelijk gemaakt. Want: “probeer er op een andere en zakelijke manier naar te kijken.”
Er volgt een uitleg over Lean en processen, en voorbeelden wat het kán opleveren binnen een bedrijf en voor hun mensen. En ik krijg wat richtlijnen die ik in mijn achterhoofd moet houden als ik de vragen ga beantwoorden.
Ik heb echt medelijden met mensen in het zakenleven denk ik direct, maar goed, eerst maar eens wat minder cynisch en uitproberen. Ik heb het document ingevuld, en wat er toen gebeurde zal je verbazen…..

Waarom besta ik?
Ik ben er om een boodschap over te brengen, om mensen inzichten te geven, om ze te vermaken of te ondersteunen als zij het schrijven van hun verhaal lastig vinden. En last but not least wil ik dat mensen iets opsteken van mijn verhalen, al is het maar om stil te staan bij hun eigen mening over een bepaald onderwerp.

Gewaagd doel, waarheen ga ik? Op korte termijn is mijn gewaagde doel om voorgaande zin te veranderen in ‘waar ga ik heen?’
Op de langere termijn – dat wordt hiermee bedoeld – wil ik echt eens beter ‘nee’ leren zeggen in plaats van om 01.00 uur ’s nachts nog achter de laptop te zitten, wil ik schrijven voor &C of LINDA (al is het maar één keer) wil ik schrijfster Annet Scheulderman interviewen en een paar dagen les van haar krijgen, wil ik mijn kinderen opvoeden tot volwassenen die weten wat ze willen en anderen behandelen zoals zij zelf behandeld willen worden. O ja, en wil ik een X-bedrag per jaar verdienen wat ik hier niet ga delen maar het heeft 6 nullen. Ik ben bereid om hier kritisch naar te kijken trouwens.

Kernkwaliteiten, waarin ben ik echt goed? Ik kan ‘raken’ en een onderwerp vanuit een ander perspectief belichten. Ik kan me dankzij een achtergrond in de zorg behoorlijk goed verplaatsen in de lezer en in de gedachten van mijn opdrachtgevers. Mijn teksten hebben impact en zeggen vaak wat een ander denkt.  De stem van het vaderland, zo zou je me kunnen noemen.

Kernwaarden, waarvoor sta ik?
Eerlijkheid, openheid, humor, vertrouwen, relativeren, respect, verdraagzaamheid, werkplezier en nuchterheid.

Conclusie
Toch best handig die vragen, eerlijk is eerlijk. Je staat even stil bij wie je bent, wat je wil en of je dat eigenlijk wel aan het nastreven  bent.
Want, heb ik eigenlijk klanten die passen bij mijn kernwaarden?  Vind ik dat überhaupt belangrijk en zo ja: ben ik bereid om dan dat eerdergenoemde 6-nullen-streven te laten varen?
Kom ik ook maar in de buurt van mijn Gewaagd Doel? Of moet ik concretiseren en via SMART (of is dat alweer uit de mode?) een plan maken.
En die kernkwaliteiten; doe ik daar wel genoeg mee en kent iedereen die?
Die ene vraag ‘waarom ik besta’ daar kan ik eerlijk gezegd vrij weinig mee, maar in de trainingen en ontwikkelsessies vanuit FTF wordt daar uitgebreid bij stilgestaan.
Ik blijf voor nu bij mijn eerdere mening:  man en vrouw hebben het leuk samen en negen maanden later was ik er.
Verder klooi ik maar wat aan, alleen niet doelgericht genoeg. Dat is mijn ‘lesson learned’ en de basis voor een actieplan/POP/PLP/SMART-plan.

En nu jullie! Succes met beantwoorden van de vragen, best leuk om te doen…

Dank aan onze woordkunstenaar  Carolijn.
Beantwoord de vragen eens voor jezelf, wij zijn benieuwd wat jouw conclusie was!

 

FTF
kim@futuretalentfactory.nl